READING TEACHING AND LEARNING AT THE UNIVERSITY: CHALLENGES OF THE TEACHER AND STUDENT RELATIONSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69532/2178-4442.v19.65740

Keywords:

Leitura; Relação professor e estudante; Estratégias de ensino e aprendizagem

Abstract

The present work aimed to understand how teachers and university students develop teaching and learning strategies for reading at the university. The work is of a qualitative nature and is anchored in the reflective studio and interview narrative devices as a device for collecting information. The research collaborators are teachers and students of a public higher education institution in the state of Bahia. The study joins the discussions about reading at the university, woven by Anastasiou (2004); Pozo (2002), among others. As a result, it became evident that the relationships that teachers and students establish academically directly influence the teaching and learning processes of academic reading. Likewise, the narratives revealed that the interaction between students and teachers when established in a superficial way has a great negative impact on the teaching and learning processes of reading, especially for students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrício Oliveira da SILVA, Universidade Estadual de Feira de Santana

Pós-Doutorando e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cpntemporaneidade - PPGEduC da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo - USP. Professor da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS, lotado no Departamento de Educação. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação en Educação - PPGE da UEFS. Coordenador do Núlceo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária -NEPPU da UEFS. Professor pesquisador do Grupo de pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO, grupo ligado ao PPGEduC - UNEB.

Lécia Carneiro de OLIVEIRA, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana. Membro do Núlceo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU/UEFS.

References

ANASTASIOU, L. das G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: UNIVILLE, 2004.
ANASTASIOU, L. das G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: UNIVILLE, 2009.
BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Trad. Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 1999.
CASANOVA, J.R., ARAÚJO, A. M., & ALMEIDA, L. S. (2020) Dificuldades na adaptação académica dos estudantes do 1º ano do Ensino Superior. Revista E-Psi, n9 v.1 p.165-181.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN, São Paulo: PAULUS. 2008
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989
GALLI, F. C. S. Discursos sobre a leitura na contemporaneidade: entre o texto-papel e o texto-tela. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 51.1, p. 175-192, Jan./Jun. 2012.
GOLDENBERG, José. O repensar da educação no Brasil. Scielo. 2017.
LOUIS, Roland. Inovação pedagógica no ensino superior. In: CUNHA, M. I. da; SOARES, S. R.; RIBEIRO, M. L. (Orgs.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS editora, 2009
MELLO, M. T. de. Estratégias de compreensão leitora na universidade. Linguagens & Cidadania, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2008
POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RICOEUR, P. Teoria da interpretação. Trad. de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1996.
SILVA, Fabrício Oliveira da. Formação docente no PIBID: Temporalidades, Trajetórias e Constituição Identitária. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade – PPGEduC - Departamento de Educação. Universidade do Estado da Bahia. 2017b. 220fls
SILVA, Vera Lúcia Reis da. Docentes universitários em construção: narrativas de professores iniciantes de uma Universidade Pública no contexto da interiorização no Sul do Amazonas. Tese de Doutorado. PPGEducação/UNISINOS, 2015
VASCONCELOS, Simão Dias, LIMA, KênioErithon Cavalcante. Inclusão social e acesso às Universidades Públicas: o programa Professores do Terceiro Milênio. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, s.n., n.29, jan./jun. 2014.

Published

2021-09-07

How to Cite

SILVA, Fabrício Oliveira da; OLIVEIRA, Lécia Carneiro de. READING TEACHING AND LEARNING AT THE UNIVERSITY: CHALLENGES OF THE TEACHER AND STUDENT RELATIONSHIP. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 19, n. Edição contínua, 2021. DOI: 10.69532/2178-4442.v19.65740. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/index.php/poiesis/article/view/65740. Acesso em: 13 nov. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.