Arts and Early Years curriculum: possible contributions to the insertion of artistic expression in children's daily lives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69532/2178-4442.v19.72770

Keywords:

Ensino de Arte, Currículo, BNCC

Abstract

This article aimed to rethink the space of art in the school environment based on the analysis of the specific skills of art for elementary education, present in the National Common Curricular Base (2017) and also on the contributions of Ana Mae Barbosa, based on some concepts of the  Triangular Approach(1998). From the experiences analyzed in school spaces, the need to insert more expressive elements, which allow a more sensitive identity and powerful perspective to the relationships of the world, is perceived. In this way, with the writing of this article, we consider possible contributions for the insertion of artistic expression, respecting the curricular regulations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Graça de Santana Stalla, Universidade de Évora

Mestre em Práticas Artísticas em Artes Visuais. Cursou Master na Universidad Miguel Hernández em Altea, Comunidade Valenciana - Espanha em Projeto e Pesquisa em Arte, através do Erasmus +, em concordância com a Universidade de Évora - Portugal, onde concluiu o Mestrado em Práticas Artísticas em Artes Visuais. Teve aulas no atelier com o renomado pintor e restaurador Bandeira de Mello durante anos. Concluiu a graduação em Artes Visuais e Esculturas na Escola de Belas Artes da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola Nacional de Administração Pública - Enap certifica o Plano Museológico: Planejamento estratégico para museus (Turma ABR/2021).

Julia Marina Azambuja Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pedagoga pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2019). Especialista em Educação Infantil pelo Centro Universitário Internacional (2020) e em Educação Especial e Inclusiva pela Universidade La Salle (2021). Professora da Prefeitura Municipal de Porto Alegre e Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação da UFRGS. Experiência na área de Educação, com ênfase em estudos sobre infâncias e artes visuais.

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. São Paulo, 1989.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

BARBOSA, Ana Mae. Uma introdução à arte/educação contemporânea. (p. 11-22). São Paulo: Cortez. 2005a.

BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005b.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem do ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2014

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; SEB, 2017.

Eisner, Elliot. Arts and creation of mind. Yale University Press. 2002

FREIRE, Paulo. Política e educação: Ensaios. 5. Ed. São Paulo: Cortez. 2001

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

Published

2021-12-31

How to Cite

STALLA, Maria da Graça de Santana; SANTOS, Julia Marina Azambuja. Arts and Early Years curriculum: possible contributions to the insertion of artistic expression in children’s daily lives. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 19, n. Edição contínua, 2021. DOI: 10.69532/2178-4442.v19.72770. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/index.php/poiesis/article/view/72770. Acesso em: 25 oct. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.