Arts and Early Years curriculum: possible contributions to the insertion of artistic expression in children's daily lives
DOI:
https://doi.org/10.69532/2178-4442.v19.72770Keywords:
Ensino de Arte, Currículo, BNCCAbstract
This article aimed to rethink the space of art in the school environment based on the analysis of the specific skills of art for elementary education, present in the National Common Curricular Base (2017) and also on the contributions of Ana Mae Barbosa, based on some concepts of the Triangular Approach(1998). From the experiences analyzed in school spaces, the need to insert more expressive elements, which allow a more sensitive identity and powerful perspective to the relationships of the world, is perceived. In this way, with the writing of this article, we consider possible contributions for the insertion of artistic expression, respecting the curricular regulations.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. São Paulo, 1989.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.
BARBOSA, Ana Mae. Uma introdução à arte/educação contemporânea. (p. 11-22). São Paulo: Cortez. 2005a.
BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005b.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem do ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2014
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; SEB, 2017.
Eisner, Elliot. Arts and creation of mind. Yale University Press. 2002
FREIRE, Paulo. Política e educação: Ensaios. 5. Ed. São Paulo: Cortez. 2001
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre aqui: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html)






















