SÍNDROME DE BOURNOT EM PROFESSORES BRASILEIROS
DOI:
https://doi.org/10.5216/rppoi.v18.65418Keywords:
Docente, Estresse mental, Síndrome de BurnoutAbstract
Burnout syndrome is common to professionals who work under pressure. Studies indicate that teachers are likely to be affected by this syndrome. It damages the quality of their life and their educational practice quality. It is necessary to understand the working conditions of Brazilian teachers regarding to burnout syndrome. This research had a mixed methodology, a sample of 40 individuals. A quantitative questionnaire was applied: on professional aspects, symptoms and burnout prevention actions; also an pre-diagnostic verification of Jbeili's for burnout syndrome, inspired by the Maslach Burnout Inventory (MBI). As a result, it is observed that 53% of teachers, according to the instrument (which does not replace a medical diagnosis), are in the initial stage of Burnout syndrome. In addition, many pointed out the occurrence of characteristic symptoms such as irritability, loss of interest in work, thinking about suicide. From five preventive actions suggested in the literature, 65% of teachers practice only one or none of them. In the qualitative multivariate analysis it is frequente (23%) the mention of the absence for institutional prevention programs. It is concluded that the panorama of syndrome burnout among teachers is critical. Although they present several symptoms characteristic of this syndrome, individual and institutional actions that reduce the incidence of burnout have not been taken with due frequency. The study contributes to the understanding of professional life towards quality of life of professors and teaching practice itself.
Downloads
References
BENEVIDES-PEREIRA, A. M. T. Burnout: quando o trabalho ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Saúde, 2020. Disponivel em: <https://saude.gov.br/saude-de-a-z/saude-mental/sindrome-de-burnout>. Acesso em: 29 março 2020.
BRIONES, J. G. B.; PONCE, V. N. C.; PÁRRAGA, J. D. A. Síndrome de Burnout y calidad educativa docente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, IV, 2019.
CARLOTTO, M. S. Síndrome de Burnout em Professores: Prevalência e Fatores Associados. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27, 2011. 403-410.
HOPPEN, C. M. S. et al. Alta prevalência de síndrome de burnout em médicos intensivistas da cidade de Porto Alegre. Rev Bras Ter Intensiva, 29, n. 1, 2017. 115-120.
LIMA, F. R. B. D. et al. Identificação preliminar da síndrome de burnout em policiais militares. Motricidade, 14, n. 1, 2018. 150-156.
ONU. Nações Unidas Brasil, 29 maio 2019. Disponivel em: <https://nacoesunidas.org/sindrome-de-burnout-e-detalhada-em-classificacao-internacional-da-oms/>. Acesso em: 29 março 2020.
PENACHI, E.; TEIXEIRA, E. S. Ocorrência da síndrome de burnout em um grupo de professores universitários. Revista do Centro de Educação UFSM, 45, 2020.
RIBEIRO, D. Dicionário Online de Português. Dicio, novembro 2019. Disponivel em: <https://www.dicio.com.br/burnout/>. Acesso em: 29 março 29.
SILVA, M.; REINERT, T.; BERTOLDI, V. S. Síndrome de Bournout em uma Perspectiva Avaliativa Aplicada em Profissionais de Serviço Móvel de Urgência. Psicologado, 2016.
SILVA, N. R. D. et al. O Trabalho do Professor, Indicadores de Burnout, Práticas Educativas e Comportamento dos Alunos: Correlação e Predição. Revista Brasileira de Educação Especial, 21, n. 3, 2015. 363-376.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre aqui: http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html)