DEMANDA DE EDUCANDOS DO ESPECTRO AUTISTA NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: uma análise dos dados do Rio Grande do Sul

Authors

  • Alexandre Dido Balbinot
  • Gerta Cristina Deszuta Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS
  • Arieli Haubert Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS
  • Silvana Souza Santos Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS

DOI:

https://doi.org/10.5216/er.v21i2.60071

Abstract

Introduction: This study sought to analyze through the current demand of students with Autism Spectrum Disorder in the education network of Rio Grande do Sul in order to understand the ways in which these students are receiving education support. Method: This is an ecological study composed of a historical series originating from enrollments from Special Education in the State of Rio Grande do Sul. The analysis was composed by the Spearman Correlation test, Robust Poisson Regression. The significance level adopted was p<0,05. Results: Special Education totaled 709.290 enrollments, 25% in specialized classes and 75% in common classes. The enrollments. Of the total, 83% came from common classes and 17% from specialized classes. There was na increase of 8% in Special Education enrollments and 12% in common classes. With a reduction of 2% for specialized classes. Enrollmentof students with ASD increased by 13%, being 15% in common classes and 4% in specialized classes.

 

Author Biographies

Alexandre Dido Balbinot

Alexandre Dido Balbinot – Mestre em Saúde Coletiva (UNISINOS), Especialista em Saúde Coletiva com ênfase em Saúde Mental Coletiva (RIS/ESP/HPSP), Especialista em Avaliação e Prescrição de Treinamento Físico Personalizado com ênfase em Rendimento e Saúde Coletiva (ESEF/UFRGS), Graduado em Educação Física (UNISINOS), Professor Especialista do Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado (CMAEEL) de Cachoeirinha/RS.

Gerta Cristina Deszuta, Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS

Graduada em Pedagogia (FAPA). Especialista em Educação Especial Inclusiva (CESUCA). Professora especialista do Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS.

Arieli Haubert, Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS

Graduada em Psicologia (CESUCA). Pós-graduanda em Intervenções Precoces no Autismo (CBI of Miami). Educadora Social do Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS.

Silvana Souza Santos, Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS

Graduada em Educação Física (UFRGS).

Pós graduada em Pedagogias do Corpo e Saúde - UFRGS

 Diretora administrativa do Centro Municipal de Atendimento Educacional Especializado de Cachoeirinha/RS.

Published

2020-05-21

How to Cite

BALBINOT, Alexandre Dido; DESZUTA, Gerta Cristina; HAUBERT, Arieli; SANTOS, Silvana Souza. DEMANDA DE EDUCANDOS DO ESPECTRO AUTISTA NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: uma análise dos dados do Rio Grande do Sul. Espaço em Revista, Catalão, v. 21, n. 2, p. 108–124, 2020. DOI: 10.5216/er.v21i2.60071. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/index.php/espaco/article/view/60071. Acesso em: 11 oct. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS/ARTICLES